Båndmikrofon

Verdens beste båndmikrofon laget for live vokal bruk

beyerdynamic var tidlig ute med å utvikle båndmikrofoner. Allerede på 1940-tallet var den første prototypen på plass. Av gjenlevende modeller må vi tilbake til 1962 da beyerdynamic introduserte M130. M130 kom med 8-talls karakteristikk og ble svært populær i studioinnspillinger for store orkestere, spesielt fordi M130 i tillegg til å fange opp instrumentet, fanget opp rommet og resten av orkesteret. Den robuste konstruksjonen og dataljerte lydgjengivelsen gjorde at dette ble en populær mikrofon å ta med på turne. beyerdynamic var raske med å utvikle M160 og M260 for å fylle ut hullene i bruksområde. M160 ble raskt en populær mikrofon, og det tok ikke lang tid før den havnet i platestudioer rundt om i USA og Europa. Da disse båndmikrofonene viste seg å tåle langt høyere lydtrykk enn forventet, ble bruksområdet til denne mikrofonen stadig utvidet. Jimi Hendrix fant fort ut at M160 var den perfekte mikrofonen å sette foran gitarforsterkeren sin. Han konkluderte med at den i motsetning til så mange andre mikrofoner ikke polerte mellomtonen, og i tillegg leverte en fantastisk diskant. Dette gjorde at gitaren hans låt slik den låt fra gitarforsterkeren. Så hva var vel mer naturlig enn å bruke den samme mikrofonen til vokal? Joda, Jimi brukte den til det også. 

beyerdynamic M160 ble raskt en favoritt blant de store stjernene, Pink Floyd, Phil Collins, Lou Reed og utallige andre brukte denne foran gitarforsterkerne sine. I 1970/71 fikk mikrofonen plutselig enda et bruksområde da et av verdens største rockeband, Led Zeppelin, skulle følge opp den enrome suksessen de hadde fått med sine første album. Etter to mislykkede forsøk på å spille in "When The Levee Breaks" rigget John Bonham opp trommesettet i hallen utenfor studioet. Han satte opp to M160 mikrofoner i kryss over trommesettet og vips så var ny rockehistorie skrevet. Platen står mulig som den beste av alle Led Zeppelins utgivelser, og "When The Levee Breaks" innehar verdens mest kjente trommesound kåret av Drum Magazine. 

M260 var en fysisk større mikrofon og ble fort snappet opp som en fantastisk livemikrofon for vokalister. Da dette ikke var beyerdynamic sin intensjon med mikrofonen gikk de like greit i gang med å spisse den for live vokal bruk. M500 ble lansert og i 1969 turnerte de tre beste stemmene, David Crosby, Stephen Stills og Graham Nash Amerika rundt med hver sin M500 på scenen. M500 har blitt videreutviklet siden den gang og ble til TG V90R. Dette er verdens eneste båndmikrofon laget for live vokal bruk.